PEDAGOG SPECJALNY

p. Karolina Michalska

Godziny pracy:

ŚRODA: 07:00-08:00

                 11:25-15:25

CZWARTEK: 7:15- 8:45

PIĄTEK: 7:15- 8:45

 

PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO NA ROK SZKOLNY 2024/2025

Imię i nazwisko pedagoga specjalnego: Karolina Michalska

 

 

CELE OGÓLNE:

 

·  Wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) w procesie edukacji.

·  Zapewnienie wszechstronnej pomocy w rozwoju uczniów z niepełnosprawnościami oraz trudnościami w nauce i zachowaniu.

·  Wspieranie nauczycieli, wychowawców i rodziców w procesie integracji i kształcenia uczniów ze SPE.

·  Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów.

·  Promowanie integracji uczniów z niepełnosprawnościami w społeczności szkolnej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

DIAGNOZA I IDENTYFIKACJA POTRZEB UCZNIÓW

  1. Identyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez diagnozę pedagogiczną i analizę opinii i orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
  2. Współpraca z zespołem nauczycieli w tworzeniu i modyfikacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) oraz dostosowanie programów nauczania do potrzeb uczniów.
  3. Systematyczne prowadzenie obserwacji uczniów i ocena postępów w rozwoju oraz trudnościach.

WSPARCIE EDUKACYJNE I TERAPEUTYCZNE

  1. Organizowanie indywidualnych zajęć terapeutycznych i dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów ze SPE.
  2. Wdrażanie różnorodnych metod i form pracy, dostosowanych do możliwości psychofizycznych uczniów (terapia behawioralna, terapia pedagogiczna, metody relaksacyjne, techniki rozwijające koncentrację i uwagę).
  3. Wsparcie w rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów z trudnościami w zachowaniu oraz w integracji społecznej.
  4. Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami w celu rozwijania ich umiejętności poznawczych, społecznych i emocjonalnych.
  5. Wsparcie uczniów w zakresie organizacji czasu pracy, planowania nauki oraz radzenia sobie z trudnościami szkolnymi.

WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI I RODZICAMI

  1. Współpraca z wychowawcami klas oraz nauczycielami przedmiotów w celu dostosowania wymagań edukacyjnych i organizacyjnych do potrzeb uczniów ze SPE.
  2. Konsultacje z rodzicami uczniów ze SPE w celu monitorowania postępów, omawiania trudności oraz planowania dalszych działań wspierających.
  3. Organizowanie spotkań z zespołem nauczycieli oraz specjalistami w celu koordynacji działań na rzecz uczniów wymagających wsparcia.
  4. Udział w zespołach interdyscyplinarnych (np. zespoły nauczycieli uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego).

PROFILAKTYKA I PROMOCJA ZDROWEGO ROZWOJU

  1. Prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie trudności szkolnych, dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, zaburzeń koncentracji, ADHD, autyzmu itp.
  2. Organizowanie warsztatów i zajęć grupowych dla uczniów, mających na celu rozwijanie umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz współpracy w grupie.
  3. Promowanie inkluzji uczniów z niepełnosprawnościami poprzez organizowanie działań integracyjnych, wspieranie akceptacji różnorodności i przeciwdziałanie dyskryminacji.

DOSKONALENIE ZAWODOWE

  1. Udział w szkoleniach, konferencjach i warsztatach dotyczących pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nowych metod pracy oraz terapii pedagogicznych.
  2. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami wspierającymi uczniów ze SPE.
  3. Tworzenie i rozwijanie materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb uczniów ze SPE.

 

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

L.p. Czynności pedagogiczne Termin
1 Diagnoza potrzeb uczniów i kwalifikacja do zajęć Wrzesień 2024
2 Opracowanie i aktualizacja IPET Wrzesień/Październik 2024
3 Prowadzenie indywidualnych zajęć wspomagających Październik 2024 – Czerwiec 2025
4 Współpraca z nauczycielami i rodzicami Cały rok szkolny
5 Organizacja spotkań zespołów interdyscyplinarnych Wrzesień 2024, Styczeń 2025, Czerwiec 2025
6 Sprawozdania z pracy pedagogicznej I semestr: Styczeń 2025, II semestr: Czerwiec 2025

Zamierzone efekty pracy:

  • Poprawa wyników edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Wzmocnienie umiejętności społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych uczniów.
  • Zwiększenie integracji i akceptacji uczniów z niepełnosprawnościami w społeczności szkolnej.
  • Skuteczne wsparcie nauczycieli i rodziców w pracy z uczniami ze SPE.