PEDAGOG SPECJALNY
p. Karolina Michalska
Godziny pracy:
ŚRODA: 07:00-08:00
11:25-15:25
CZWARTEK: 7:15- 8:45
PIĄTEK: 7:15- 8:45
PLAN PRACY PEDAGOGA SPECJALNEGO NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Imię i nazwisko pedagoga specjalnego: Karolina Michalska
CELE OGÓLNE:
|
· Wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) w procesie edukacji.
· Zapewnienie wszechstronnej pomocy w rozwoju uczniów z niepełnosprawnościami oraz trudnościami w nauce i zachowaniu.
· Wspieranie nauczycieli, wychowawców i rodziców w procesie integracji i kształcenia uczniów ze SPE.
· Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów.
· Promowanie integracji uczniów z niepełnosprawnościami w społeczności szkolnej. |
CELE SZCZEGÓŁOWE:
|
DIAGNOZA I IDENTYFIKACJA POTRZEB UCZNIÓW
- Identyfikacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez diagnozę pedagogiczną i analizę opinii i orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Współpraca z zespołem nauczycieli w tworzeniu i modyfikacji Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) oraz dostosowanie programów nauczania do potrzeb uczniów.
- Systematyczne prowadzenie obserwacji uczniów i ocena postępów w rozwoju oraz trudnościach.
WSPARCIE EDUKACYJNE I TERAPEUTYCZNE
- Organizowanie indywidualnych zajęć terapeutycznych i dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów ze SPE.
- Wdrażanie różnorodnych metod i form pracy, dostosowanych do możliwości psychofizycznych uczniów (terapia behawioralna, terapia pedagogiczna, metody relaksacyjne, techniki rozwijające koncentrację i uwagę).
- Wsparcie w rozwijaniu kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów z trudnościami w zachowaniu oraz w integracji społecznej.
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami w celu rozwijania ich umiejętności poznawczych, społecznych i emocjonalnych.
- Wsparcie uczniów w zakresie organizacji czasu pracy, planowania nauki oraz radzenia sobie z trudnościami szkolnymi.
WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI I RODZICAMI
- Współpraca z wychowawcami klas oraz nauczycielami przedmiotów w celu dostosowania wymagań edukacyjnych i organizacyjnych do potrzeb uczniów ze SPE.
- Konsultacje z rodzicami uczniów ze SPE w celu monitorowania postępów, omawiania trudności oraz planowania dalszych działań wspierających.
- Organizowanie spotkań z zespołem nauczycieli oraz specjalistami w celu koordynacji działań na rzecz uczniów wymagających wsparcia.
- Udział w zespołach interdyscyplinarnych (np. zespoły nauczycieli uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego).
PROFILAKTYKA I PROMOCJA ZDROWEGO ROZWOJU
- Prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie trudności szkolnych, dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, zaburzeń koncentracji, ADHD, autyzmu itp.
- Organizowanie warsztatów i zajęć grupowych dla uczniów, mających na celu rozwijanie umiejętności społecznych, emocjonalnych oraz współpracy w grupie.
- Promowanie inkluzji uczniów z niepełnosprawnościami poprzez organizowanie działań integracyjnych, wspieranie akceptacji różnorodności i przeciwdziałanie dyskryminacji.
DOSKONALENIE ZAWODOWE
- Udział w szkoleniach, konferencjach i warsztatach dotyczących pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nowych metod pracy oraz terapii pedagogicznych.
- Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami wspierającymi uczniów ze SPE.
- Tworzenie i rozwijanie materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb uczniów ze SPE.
|
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
L.p. |
Czynności pedagogiczne |
Termin |
1 |
Diagnoza potrzeb uczniów i kwalifikacja do zajęć |
Wrzesień 2024 |
2 |
Opracowanie i aktualizacja IPET |
Wrzesień/Październik 2024 |
3 |
Prowadzenie indywidualnych zajęć wspomagających |
Październik 2024 – Czerwiec 2025 |
4 |
Współpraca z nauczycielami i rodzicami |
Cały rok szkolny |
5 |
Organizacja spotkań zespołów interdyscyplinarnych |
Wrzesień 2024, Styczeń 2025, Czerwiec 2025 |
6 |
Sprawozdania z pracy pedagogicznej |
I semestr: Styczeń 2025, II semestr: Czerwiec 2025 |
Zamierzone efekty pracy:
- Poprawa wyników edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wzmocnienie umiejętności społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych uczniów.
- Zwiększenie integracji i akceptacji uczniów z niepełnosprawnościami w społeczności szkolnej.
- Skuteczne wsparcie nauczycieli i rodziców w pracy z uczniami ze SPE.