Plan Pracy Pedagoga Szkolnego
Szkoła Podstawowa nr 2 Stowarzyszenia Przyjaciół Katolickich im. Jana Pawła II
w Porąbce
w roku szkolnym 2024/2025
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
mgr Natalia Dusik
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Uzupełnienie, porządkowanie dokumentacji – weryfikacja rejestru uczniów, uaktualnienie informacji na bieżący rok szkolny.
• Analiza dokumentacji szkolnej.
• Rozpoznawanie bieżących sytuacji problemowych w szkole, reagowanie na nie.
•Indywidualne rozmowy z nauczycielami, uczniami, ich rodzicami, specjalistami pracującymi z uczniami.
• Konsultacje dotyczące sytuacji uczniów, zapobiegania i likwidacji niepowodzeń w nauce lub trudności wychowawczych.
• Kierowanie uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy).
• Wybór narzędzi do badań, projektowanie badań i ich realizacja oraz analiza uzyskanych wyników.
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów w tym wywiadów środowiskowych (np. GOPS w Porąbce itp.) szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi.
• Pomoc w organizowaniu różnych form pomocy uczniom w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych, opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami w uczeniu się (poradnictwo, godziny wychowawcze).
• Prowadzenie badań ankietowych.
• Rozmowy z nauczycielami dotyczące zachowań uczniów.
• Współpraca z różnymi instytucjami. Dwukierunkowe przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów – aktualizacja wiedzy w tym zakresie.
• Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów (analiza frekwencji uczniów, systematyczne rozmowy z uczniami opuszczającymi zajęcia lekcyjne – zawieranie kontraktów, współpraca z rodzicami w tym zakresie).
• Współpraca z instytucjami prowadzącymi działalność profilaktyczną i wychowawczą.
• Bieżące korygowanie negatywnych form zachowań uczniów.
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze.
• Projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów.
• Organizowanie pomocy i kierowanie uczniów z trudnościami do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu dzieci.
• Zwracanie szczególnej uwagi na uczniów z problemami emocjonalnymi i depresją (konsultacje z psychologiem, z pracownikami poradni, specjalistami w zakresie rozpoznawanych potrzeb).
• Współudział w przygotowaniu lekcji wychowawczych, w tym w zakresie integralnego rozwoju osoby ucznia.
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. Kształtowanie rozwoju fizycznego i duchowego.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Prowadzenie/organizowanie zajęć przede wszystkim o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej – promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych.
• Realizacja Programy Wychowawczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
• Realizacja zadań wynikających ze Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego.
• Koordynowanie udziału uczniów w lokalnych programach o charakterze profilaktyczno-wychowawczym.
• Działanie w zespołach o charakterze pomocowym.
• Opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich, w tym wszczynanie procedury Niebieska Karta.
• Wskazywanie możliwości szukania pomocy w placówkach wspierających dziecko i rodzinę.
• Współpraca w zakresie profilaktyki wychowawczej i promocji zdrowia z:
– Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną
– Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
– Sądem, kuratorami rodzinnymi
– Komendą Powiatową Policji.
– Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkół Katolickich.
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, atrybucji, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie.
• Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rówieśniczych.
• Prowadzenie/organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów – innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli i rodziców potrzeb.
• Pomoc w organizowaniu (organizowanie) zajęć adaptacyjno-integracyjnych.
• Porady na temat sposobów efektywnego uczenia się.
• Konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, lekarzami, w zakresie specjalistycznej diagnozy.
• Kształtowanie rozwoju intelektualnego i doświadczenia kulturowego – Płaszczyzna formacji kulturowej z Programu wychowawczego Stowarzyszenia Szkół Katolickich.
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach (rola osoby neutralnej i bezstronnej).
• Udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach.
• Udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców.
• Udzielanie porad związanych z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.
• Odkrywanie wiary w uczniach, która integruje wymiar fizyczny i psychiczny w człowieku dając spokój serca.
• Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami.
• Zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów przez nauczycieli i przestrzeganie ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka.
• Udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi.
• Przełamywanie uczuć beznadziejności, osamotnienia, bezradności, niepewności i napięć psychicznych w związku z przeżywanymi trudnościami.
• Wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów.
• Poradnictwo wychowawcze mające na celu modyfikowanie sposobu postępowania rodziców oraz ich postaw wychowawczych wobec dzieci. Słuchanie o pojawiających się trudnościach, radzenie, jakie działania można podjąć – w tym tłumaczenie ograniczeń, jakie należy postawić dziecku.
• Kształtowanie świadomości uczniów, że życie i zdrowie są bezcennym darem Boga.
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
Szczegółowe zadania pedagoga szkolnego:
• Współpraca z nauczycielami oraz rodzicami w rozpoznawaniu potrzeb i możliwości uczniów (obserwacja, konsultacje).
• Przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji, odczytów, warsztatów.
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
• Rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
• Udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Szczegółowe zadania szkolnego pedagoga:
• Pomoc nauczycielom w podejmowaniu troski o własny integralny rozwój w pięciu płaszczyznach formacji Stowarzyszenia Szkół Katolickich:
– fizycznej
– społecznej
– kulturowej
– moralnej
– duchowej
• Organizowanie spotkań na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką.
• Ułatwienie wzajemnego poznawania się uczniów w nowym zespole klasowym. Integracja klasy (prowadzenie zajęć integrujących grupę w ramach godzin wychowawczych lub zastępstw za nieobecnych nauczycieli).
• Pomoc nauczycielom w opracowaniu programów pracy wychowawczej.
• Udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia.
• Współpraca przy tworzeniu Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
• Udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia.
• Wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka.
• Udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi.
• Pomoc nauczycielom w podejmowaniu własnego integralnego rozwoju stającego się przewodnikiem na ścieżkach integralnego rozwoju ucznia.
Dodatkowe zadania:
• Współpraca z dyrekcją w zakresie tworzenia (modyfikowania) i realizowania programu wychowawczo-profilaktycznego, innych planów i programów związanych z wychowaniem, rozwojem osobowym uczniów i poprawianiem jakości pracy szkoły.
• Współpraca z pielęgniarką środowiskową, psychologiem szkolnym, pedagogiem specjalnym, sądem, kuratorami, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, GOPS-em, rodzicami.
• Samodoskonalenie oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
• Samokształcenie w oparciu o literaturę fachową.
• Udział w szkoleniach, konferencjach, webinariach.
• Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
• Wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora szkoły.