PLAN PRACY LOGOPEDYCZNEJ

      Rok szkolny 2024/2025

mgr Klaudia Hess

 

 

1.Zapoznanie z przebiegiem dotychczasowej terapii, dokumentacją, specyfiką problemów uczniów.

2.Konsultacje z wychowawcami.

3.Terapia

4.Etap przygotowawczy:

a) ćwiczenia słuchowe (rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych, uwagi i pamięci słuchowej),

b) ćwiczenia oddechowe,

c) ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,

d) ćwiczenia fonacyjne.

5.Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wady wymowy- wywołanie prawidłowej artykulacji zaburzonych głosek.

6. Utrwalanie oraz automatyzacja wywołanych dźwięków:

a) praca nad poprawną wymową głosek na materiale językowym w słowach we wszystkich pozycjach i sąsiedztwach fonetycznych,

b) ćwiczenia utrwalające wywołanych głosek w połączeniach wyrazowych, zdaniach, krótkich tekstach, wierszykach,

c) automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane oraz swobodne – utrwalanie wzorców kinestetyczno-                          ruchowych a także włączenie autokontroli słuchowej.

7.Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa biernego:

a) poznawanie brzmienia i znaczenia słów;

b) zapamiętywanie słów ze względu na ich znaczenie.

8.Rozwijanie słownictwa czynnego:

a) nominacja (rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki),

b) podstawy słowotwórstwa (antonimy, synonimy, rodziny wyrazów, tworzenie zdrobnień i zgrubień, tworzenie pojęć nadrzędnych),

c) odmiana wyrazów (deklinacja, koniugacja),

d) stopniowanie przymiotników,

e) rozumienie stosunków przestrzennych,

f) tworzenie związków wyrazowych.

9.Rozumienie oraz kształtowanie umiejętności budowania poprawnych pod względem gramatycznym zdań prostych (zdań twierdzących, pytających, przeczących) i złożonych.

10.Rozwijanie sprawności komunikacyjnej:

a) budowanie rozumienia znaczenia doboru środków językowych w zależności od: rangi rozmówcy, miejsca i tematu rozmowy a także intencji nadawcy wypowiedzi słownej,

b) kształtowanie umiejętności budowania zdań poprawnych pod względem logicznym,

c) używanie środków językowych adekwatnych do rangi rozmówców, miejsca, tematu i celu rozmowy.

11.Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:

a) ćwiczenia koncentracji uwagi,

b) rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,

c) ćwiczenia małej motoryki- precyzji i praksji ruchów rąk,

d) usprawnianie analizy i syntezy słuchowej (słuchu fonematycznego), pamięci słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo – wzrokowej,

e) ćwiczenia rytmizujące,

f) ćwiczenia w czytaniu i pisaniu (przepisywanie, pisanie ze słuchu i z pamięci), usprawnianie czytania ze zrozumieniem, budowanie wypowiedzi ustnych i pisemnych,

g) ćwiczenia dykcyjne.

  • Prognozowanie przebiegu nauki szkolnej:
  • Regularne konsultacje z rodzicami, wychowawcami oraz innymi specjalistami pracującymi z dziećmi.
  • Systematyczna ocena postępów terapii.
  • Dbałość o wyposażenie i estetykę gabinetu logopedycznego.
  • Konsultacje ze specjalistami, pedagogiem szkolnym, wychowawcami i rodzicami.

LOGOPEDA

MGR HESS KLAUDIA