Godziny pracy świetlicy:
od poniedziałku do piątku 11.30 – 15.00
ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ 2024/2025
SPSK im. Św. Jana Pawła II w Porąbce
Termin | Temat tygodnia | Forma realizacji |
WRZESIEŃ
|
„Witaj szkoło! – wracamy po wakacjach”. | – Udział w uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego 2024/2025.
– Zaznajomienie uczniów z obowiązującymi zasadami panującymi w świetlicy szkolnej. – „ Jesteśmy mili i uprzejmi dla siebie” – dyskusja nt. uprzejmości oraz życzliwości, dlaczego warto być życzliwym i koleżeńskim? – Rozmowy nt. poszanowania rzeczy i sprzętu w Sali świetlicowej oraz zasad obowiązujących na boisku szkolnym oraz placu zabaw. – „ Bądź przyjacielski, a znajdziesz przyjaciela” – dlaczego warto mieć przyjaciela? Wspólna pogadanka nt. przyjaźni, stworzenie własnego przepisu na przyjaźń ( omówienie cech prawdziwej przyjaźni). |
– Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje wakacyjne wspomnienia”. Stworzenie gazetki świetlicowej z otrzymanych prac od uczniów.
– Przeprowadzenie pogadanki z uczniami nt. ciekawych miejsc w Polsce ( wspólne oglądanie map, zdjęć, krajobrazów). – Gry i zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy na boisku szkolnym oraz placu zabaw. Przypomnienie zasad obowiązujących w szkole. – „ Witamy Panią Jesień”. Wspólne stworzenie gazetki świetlicowej. |
||
Rok liturgiczny | Wrzesień ,, Wspomnienie św. Stanisława Kostki- patrona dzieci i młodzieży” | – Praca plastyczna ,, Archaniołowie są z nami” 29 września. |
– Przeprowadzenie rozmowy z dziećmi nt. zdrowego odżywiania oraz aktywności fizycznej.
– „ Światowy Dzień jabłka – dlaczego warto jeść warzywa oraz owoce?”- przekąski owocowo-warzywne dla dzieci. – Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje Jabłko” przy użyciu plasteliny.
|
||
PAŹDŹIERNIK | „ W świecie magicznych książek”. | – „ W świecie książek – biblioteka szkolna”. Poznajemy nowe miejsce w naszej szkole. Rozmowa z dziećmi nt. zasad obowiązujących w bibliotece szkolnej.
– Pogadanka z uczniami nt. „ Dlaczego warto czytać książki?”. Burza mózgów. – Wykonanie własnych zakładek do książek przy użyciu bloku technicznego, kredek oraz pisaków. – Stworzenie pracy plastyczne przy użyciu kredek pt. „ Moja ulubiona przeczytana bajka”. – Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań. |
Rok liturgiczny | Październik ,, Matka Boża Różańcowa”
|
– Oglądanie z dziećmi filmu ,, Matka Boża Fatimska”
– Wykonanie gazetki świetlicowej z patronem szkoły Janem Pawłem II |
,,Dzień Edukacji Narodowej” | – Rozmowa z uczniami o pracy nauczyciela w szkole oraz o innych zawodach wykonywanych przez człowieka.
– Wspólne przypomnienie hymnu oraz sylwetki patrona naszej szkoły w związku z Dniem Edukacji narodowej. – Wykonanie kartek Okolicznościowych dla nauczycieli i pracowników szkoły. |
|
LISTOPAD | – Stworzenie własnoręcznych witraży z kolorowego papieru przez uczniów na okna. | |
Rok Liturgiczny | Listopad ,, Przeżywanie prawdy o świętych obcowaniu” | – „ Dzień Wszystkich Świętych” – rozmowy z uczniami o Święcie Zmarłych oraz tradycjach z tym związanych.
– Pogadanka z dziećmi na temat zasad podczas przebywania na cmentarzu ku czci osobom, które odeszły. |
„ Polska – moja Mala Ojczyzna”. | – Przeprowadzenie rozmowy z uczniami o „Polsce – Naszej Małej Ojczyźnie” na temat symboli narodowych ( flaga polska, godło – orzeł).
– Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje własne godło narodowe”. Stworzenie z otrzymanych pracy gazetki świetlicowej. – Oglądanie różnych miast Polskich i symboli narodowych. |
|
„ Jestem kulturalny i uprzejmy – używam zwrotów grzecznościowych”. | – Przeprowadzenie rozmowy z uczniami nt. okazywania sobie oraz innym osobom szacunku i życzliwości.
– „ Jak właściwie zachowywać się przy stole podczas spożywania posiłków?”. Pogadanka z uczniami. – Gry oraz zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, swobodne rozmowy z uczniami. |
|
„ Zbliżają się Andrzejki” – omawiamy zwyczaje ludowe. | – Pogadanka o tradycjach i obyczajach związanych z dniem Św. Andrzeja. Rozmowa kierowana przez nauczyciela.
– Dekorowanie sali świetlicowej w stylu „ Andrzejkowym”. Robienie ozdób przez dzieci. |
|
GRUDZIEŃ
Rok liturgiczny |
„ My Elfy – pomocnicy Świętego Mikołaja”.
Grudzień ,, Miesiąc oczekiwania na przyjście Pana- ADWENT” |
– Rozmowa z uczniami nt. Świętego Mikołaja oraz miasta Laponii ( Wioska Świętego Mikołaja w Rovaniemii).
– Nauka piosenki pt. „ Święty Mikołaj”. – Stworzenie prze uczniów listu do Św. Mikołaja ( burza mózgów nt. pomysłów przez dzieci). – Wieńce adwentowe- praca techniczna z dziećmi – „ Zwierzęta Zimą?” – jak powinniśmy opiekować się naszymi zwierzętami w czasie trwania zimy?”. Rozmowa z uczniami nt. w dokarmiania zwierząt i ptaków w okresie zimowym; sensu tworzenia karmników. |
„ Zbliża się Boże Narodzenie”. | – Rozmowa z uczniami nt. tradycji oraz obyczajów Bożonarodzeniowych.
– Wspólne ubieranie choinki świetlicowej. – Nauka i śpiewanie kolęd. |
|
– Wspólne oglądanie filmów edukacyjnych o tradycjach Bożonarodzeniowych, wspólne oglądanie książek o tematyce świątecznej.
|
||
PRZERWA ŚWIĄTECZNO-NOWOROCZNA.
|
||
STYCZEŃ
Rok liturgiczny |
Styczeń „ Nadszedł Nowy Rok”
,, Radość Bożego Narodzenia” |
– „Moje postanowienia Noworoczne” – rozmowa z uczniami nt. celów i planów na rok 2025 ( burza mózgów).
– Rozwiązywanie krzyżówek oraz quizów związanych z Nowym Rokiem 2025. – Udział dzieci świetlicowych w Orszaku Trzech Króli. – Praca techniczna- choinka z makaronu. |
„Zima nie jest mi straszna” | – „ Sport i aktywność w okresie zimowym”. Rozmowa z uczniami nt. sportów i dyscyplin zimowych ( narciarstwo, snowboarding, łyżwiarstwo, hokej na lodzie).
– „Bezpieczne ferie zimowe”. Pogadanka z uczniami nt. właściwego zachowywania się i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w okresie ferii zimowych. Zaprezentowanie kodeksu „ Bezpieczne ferie”. – Gry oraz zabawy. |
|
LUTY
Rok liturgiczny |
„ Emocje – czym są co i dla nas znaczą?”
Luty ,, Przybliżenie postaci św. Walentego” |
– Rozmowa z uczniami nt. znaczenia emocji w życiu człowieka.
– Muzykoterapia dobra na stres, relaksacja i wyciszenie na świetlicy. – Walentynki- praca plastyczna ,,Kartki przyjaźni”
|
„ Bądź przyjacielski, a znajdziesz przyjaciela”. | – Pogadanka z uczniami na temat pojęcia znaczenia słowa „ PRZYJAŹŃ”. Omówienie cech prawdziwego przyjaciela; stworzenie własnego „przepisu” na przyjaźń.
– Gry oraz zabawy ruchowe w kącikach zainteresowań. „Międzynarodowy Dzień Kota” – pogadanka z uczniami nt. kotów ( charakterystyka, rasy, karmienie kotów). Wykonanie kocich opasek na głowę. |
|
|
„ Zwierzęta na wsi”
FERIE ZIMOWE 17.02 2025- 02.03.2025
|
– Przeprowadzenie rozmowy z uczniami nt. zwierząt mieszkających na wsi ( omówienie charakterystyki zwierząt wiejskich).
– Przeczytanie dzieciom wiersza autorstwa Stanisława Kraszewskiego pt. „ Na wiejskim podwórku”. Omówienie z uczniami przeczytanego utworu literackiego. – Gry i zabawy z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (bumbum rurki) w świetlicy szkolnej. |
MARZEC
|
„Zbliża się Dzień Kobiet..”. | – „ Dzień kobiet w Polsce i na Świecie” – pogadanka z uczniami na temat obchodzenia tego święta w różnych krajach.
– Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań. – Dyscypliny sportowe na świeżym powietrzu ( boisko szkolne). – „ Światowy Dzień sportu – dlaczego warto być wysportowanym i aktywnym fizycznie?” ; pogadanka z uczniami.
|
Rok liturgiczny | Marzec ,, Wielki Post”
„Ciekawe miejsca na świecie” |
– Wielkopostny wystrój świetlicy- praca techniczna cekinowe pisanki.
– „ Gdzie chciałbym mieszkać w przyszłości?” – wykonanie pracy plastyczny- technicznej odnoszącej się do miejsca zamieszkania w przyszłości. – Zajęcia sportowe: zabawy na świeżym powietrzu. |
„ Witamy Panią Wiosnę” | – Rozmowa z uczniami na temat zbliżającej się Wiosny ( charakterystyka pierwszych oznak wiosny).
– „ Moja Pani Wiosna” – wykonanie pracy plastyczno technicznej przez uczniów. – Słuchanie utworu muzycznego pt. „ Maszeruje Wiosna”. – Gry memory, układanie puzzli, zabawy w kącikach zainteresowań. |
|
„ Las – dom dla zwierząt leśnych”. | – Rozmowa z uczniami na temat zwierząt zamieszkujących w Lesie ( lis, niedźwiedź, sarna, jeleń, wiewiórka, sowa”.
– Zajęcia plastyczne: „ Zwierzę mieszkające w Lesie”. Wykonanie pracy plastycznej przez uczniów. Stworzenie gazetki świetlicowej. – Zabawy w kącikach zainteresowań. |
|
„ Międzynarodowy Dzień Tęczy”. | – Wykonanie pracy plastyczno- technicznej pt. „ Moja wymarzona tęcza”.
– Konkurs karaoke w świetlicy szkolnej na moją ulubioną piosenkę. |
|
KWIECIEŃ | „ Dzień Czekolady” | – „ Dzień czekolady” – przeprowadzenie rozmowy z uczniami na temat tego święta ( pochodzenie czekolady, rodzaje, gatunki).
– Zrobienie z dziećmi czekolady w tabliczce i na gorąco. – Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań. |
Rok liturgiczny | Kwiecień „ Miesiąc Pamięci Narodowej”
,, Wielkanoc -radość ze Zmartwychwstania”
„Tworzymy gry planszowe
|
– Przybliżenie postaci św. Wojciecha, patrona Polski- film
– Święto Chrztu Polski- film i dyskusja.
– Rozmowy z uczniami o tradycjach Wielkanocnych ( świąteczne śniadanie, święcenie palm, śmingus dyngus, malowanie pisanek). – „ Różne jaja Wielkanocne”- pokazanie dzieciom – wykonanie pracy plastyczno – technicznej pt. „ Wielkanocny Zając”. – Zapoznanie uczniów z różnymi grami planszowymi w świetlicy szkolnej. – Stworzenie własnych gier planszowych przez uczniów; integracja zespołu świetlicowego. – Tworzenie pionków do planszy z bibuły i bloku technicznego. – Gry i zabawy wspólne w kącikach zainteresowań. |
PRZERWA ŚWIĄTECZNA 18-21.04.2025
„ Gry oraz zabawy ruchowe na świeżym powietrzu” |
– Zajęcia wspierające aktywność i ruch uczniów na boisku szkolnym przy użyciu zasobów Sali gimnastycznej ( organizowanie zawodów sportowych o różnych dyscyplinach: piłka nożna, gimnastyka, siatkówka, zajęcia grupowe: zbijak, dwa ognie). |
|
MAJ | „ Polska – moja mała Ojczyzna”. | – Wykonanie wspólnie z uczniami gazetki w świetlicy szkolnej z okazji upamiętnienia Konstytucji 3 maja. Przeprowadzenie pogadanki z uczniami.
– Oglądanie filmu edukacyjnego nawiązującego do Konstytucji 3 maja. |
Rok liturgiczny | Maj ,, Maj miesiącem Maryi”
„ Rodzina – największa wartość w życiu człowieka” |
– Święto Matki Bożej Królowej Polski – film i praca techniczna (dzieci wykonują własny różaniec).
– Spacer do przydrożnej Kapliczki- złożenie kwiatów.
– Rozmowa z uczniami na temat znaczenia słowa „ Rodzina”. Wspólna dyskusja o tym, dlaczego rodzina jest ważnym aspektem w życiu każdego człowieka. – Gdy oraz zabawy ruchowe na boisku szkolnym, zawody sportowe przy użyciu piłki, wspierające koordynację ruchową. |
,, Dzień Matki” | – Praca techniczna robienie bransoletek dla mam z koralików. | |
„ Zwierzęta w ZOO” | – Rozmowa z uczniami nt. zwierząt mieszkających w ZOO ( słonie, lwy, krokodyle, strusie, żyrafy, nosorożce”. Czy byliście kiedyś w ZOO ? Co wam się podobało najbardziej ?
– praca plastyczna z plasteliny pt. „ Moje ulubione zwierzę”. – Czytanie uczniom wiersza pt. „ Zoo” autorstwa Jana Brzechwy. wspólna dyskusja z uczniami. – Gry i zabawy w kącikach zainteresowań, układanie puzzli, rozmowy swobodne nt. zainteresowań. |
|
„ Zwierzęta domowe – nasi milusińscy” | – Pogadanka z dziećmi na temat zwierząt domowych ( królik, świnka morska, chomik). Omówienie zalet posiadania zwierząt w domu, rozmowa nt. opieki nad zwierzętami.
– Wykonanie pracy plastyczno- technicznej przy użyciu kredek świecowych pt. „ Mój pupil domowy”. – Zabawy grupowe na boisku szkolnym; wspólne sprzątanie boiska w ramach ekologicznego tygodnia. |
|
CZERWIEC | ,, Dzień Dziecka”
|
– Przygotowanie przez nauczycielki słodkiego poczęstunku dla dzieci.
– karaoke – zabawy taneczne |
„ Zbliżają się Wakacje” | – Rozmowa z uczniami nt. planów wakacyjnych, burza mózgów.
-Wykonanie pracy plastyczno –technicznej pt. „ Moje wymarzone wakacje”. Stworzenie gazetki świetlicowej. – Zajęcia sportowe na boisku szkolnym. |
|
„ Bezpieczne podróże w Polsce i za granicą” | – Pogadanka z uczniami na temat odwiedzania różnych, ciekawych miejsc w Polsce i za granicą, tworzenie mapy podróżniczej.
-„Różne środki transportu” – czym możemy podróżować podczas wakacji? ( samolot, auto, tramwaj, pociąg).
|
|
Rok liturgiczny | Czerwiec ,, Serce Pana Jezusa”
„Wakacje – jestem odpowiedzialny”
PRZERWA WAKACYJNA |
– Praca plastyczna- rysunek nt. Miłości Pana Jezusa do ludzi.
– Boże Ciało- bajka dla dzieci.
– Rozmowa z dziećmi na temat prawidłowego spędzania czasu wolnego w okresie wakacyjnym ( bezpieczeństwo na ulicy, drodze, chodniku). – „Poznajemy numery alarmowe” – pogadanka z uczniami nt. numerów alarmowy ( 112, 999, 998, 997). – Zabawy ruchowe przy użyciu piłki na boisku szkolnym wspierające koordynację ruchową i aktywność fizyczną wśród uczniów. |