PLAN PRACY LOGOPEDY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Imię i nazwisko logopedy: mgr Karolina Michalska

 

CELE OGÓLNE:

 

  • Usprawnianie narządów aparatu artykulacyjnego.
  • Poszerzanie zasobu słownictwa.
  • Terapia wad wymowy.
  • Doskonalenie motoryki małej.
  • Usprawnianie funkcji słuchowych.
  • Kształtowanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi.
  • Eliminacja trudności w nauce czytania i pisania.
CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

DZIAŁALNOŚĆ DIAGNOSTYCZNA

  1. Przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych w oddziale przedszkolnym, klasach I oraz uczniów nowo przyjętych w klasie II.
  2. Zakwalifikowanie uczniów z trudnościami artykulacyjnymi na terapię logopedyczną.
  3. Przeprowadzenie dokładnej diagnozy uczniów zakwalifikowanych po dostarczeniu przez rodziców zaświadczenia.
  4. Przeprowadzenie ponownych badań uczniów objętych wcześniej terapią.
  5. Zaproszenie uczniów klas starszych na przesiewowe badania logopedyczne, jeśli wskazane są w opiniach poradni.

PROFILAKTYKA

  1. Zapobieganie powstawaniu wad wymowy oraz monitorowanie rozwoju mowy.
  2. Stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych.
  3. Doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
  4. Stymulacja rozwoju językowego w zakresie wymowy, słownictwa i gramatyki.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

  1. Ustalenie odpowiedniej formy terapii.
  2. Indywidualna lub grupowa praca z uczniem.
  3. Ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne i fonacyjne.
  4. Ćwiczenia percepcji słuchowej, wzrokowej i ruchowej.
  5. Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.
  6. Korekcja zaburzeń komunikacji językowej.
  7. Skierowanie uczniów na konsultacje specjalistyczne (laryngolog, ortodonta, neurolog, foniatra).
  8. Zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem.
Etapy terapii:

 

Przygotowawczy: ćwiczenia narządów artykulacyjnych, oddechowych, fonacyjnych i słuchowych.

Właściwa praca logopedyczna: wywoływanie prawidłowej artykulacji głosek.

Utrwalanie dźwięku: stabilizacja poprawnej artykulacji.

Automatyzacja dźwięku: wdrażanie prawidłowej wymowy w mowie spontanicznej.

PODNOSZENIE JAKOŚCI OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ

 

  1. Współpraca z nauczycielami oraz specjalistami z poradni.
  2. Tworzenie pomocy logopedycznych.
  3. Udział w konferencjach logopedycznych i metodycznych.
  4. Doskonalenie zawodowe.
METODY PRACY:

 

  •  Metoda pokazowa.
  • Przekształceń artykulacyjnych.
  • Mechaniczna.
  • Dotyku i czucia skórnego.
  • Autokontrola słuchowa.
  • Metoda zabawowa
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:

 

Czynności logopedyczne Termin
1. Badania przesiewowe i kwalifikacja do terapii Wrzesień 2024

 

2. Diagnoza logopedyczna Październik 2024

 

3. Opracowanie indywidualnych planów terapii logopedycznej  

 

Październik 2024

4. Terapia logopedyczna Październik 2024 – Czerwiec 2025

 

5. Konsultacje z rodzicami Styczeń 2025 – Czerwiec 2025

 

6.  Sprawozdania z pracy terapeutycznej I semestr: Styczeń 2025, II semestr: Czerwiec 2025
Ćwiczenia terapeutyczne:

 

  1. Przygotowanie artykulatorów:
    • Ćwiczenia oddechowe: rozwój umiejętności oddechowych.
    • Ćwiczenia artykulacyjne: sprawność języka, warg, podniebienia, żuchwy.
    • Ćwiczenia emisyjno-głosowe: kontrola głosu i chronienie aparatu artykulacyjnego.
  2. Ćwiczenia właściwe:
    • Wywoływanie prawidłowej artykulacji głosek.
    • Utrwalanie głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach.
    • Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej.
  3. Ćwiczenia wspomagające:
    • Rozwój słuchu fonematycznego, logorytmika, ćwiczenia ogólnorozwojowe.
    • Rozwój twórczej aktywności słownej.