Godziny pracy świetlicy:

od poniedziałku do piątku 11.30 – 15.00

 

ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ 2024/2025

SPSK im. Św. Jana Pawła II w Porąbce

 

Termin Temat tygodnia Forma realizacji
WRZESIEŃ

 

„Witaj szkoło! – wracamy po wakacjach”. – Udział w uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego 2024/2025.

– Zaznajomienie uczniów z obowiązującymi zasadami panującymi w świetlicy szkolnej.

– „ Jesteśmy mili i uprzejmi dla siebie” – dyskusja nt. uprzejmości oraz życzliwości, dlaczego warto być życzliwym i koleżeńskim?

– Rozmowy nt. poszanowania rzeczy i sprzętu w Sali świetlicowej oraz zasad obowiązujących na boisku szkolnym oraz placu zabaw.

– „ Bądź przyjacielski, a znajdziesz przyjaciela” – dlaczego warto mieć przyjaciela? Wspólna pogadanka nt. przyjaźni, stworzenie własnego przepisu na przyjaźń ( omówienie cech prawdziwej przyjaźni).

    – Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje wakacyjne wspomnienia”. Stworzenie gazetki świetlicowej z otrzymanych prac od uczniów.

– Przeprowadzenie pogadanki z uczniami nt. ciekawych miejsc w Polsce  ( wspólne oglądanie map, zdjęć, krajobrazów).

– Gry i zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy na boisku szkolnym oraz placu zabaw. Przypomnienie zasad obowiązujących w szkole.

– „ Witamy Panią Jesień”.  Wspólne stworzenie gazetki świetlicowej.

Rok liturgiczny  Wrzesień ,, Wspomnienie św. Stanisława Kostki- patrona dzieci i młodzieży” – Praca plastyczna ,, Archaniołowie są z nami” 29 września.
    – Przeprowadzenie rozmowy z dziećmi nt. zdrowego odżywiania oraz aktywności fizycznej.

– „ Światowy Dzień jabłka – dlaczego warto jeść warzywa oraz owoce?”- przekąski owocowo-warzywne dla dzieci.

– Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje Jabłko” przy użyciu plasteliny.

 

PAŹDŹIERNIK „ W świecie magicznych książek”. – „ W świecie książek – biblioteka szkolna”. Poznajemy nowe miejsce w naszej szkole. Rozmowa z dziećmi nt. zasad obowiązujących w bibliotece szkolnej.

– Pogadanka z uczniami nt. „ Dlaczego warto czytać książki?”. Burza mózgów.

– Wykonanie własnych zakładek do książek przy użyciu bloku technicznego, kredek oraz pisaków.

– Stworzenie pracy plastyczne przy użyciu kredek pt. „ Moja ulubiona przeczytana bajka”.

– Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań.

Rok liturgiczny Październik ,, Matka Boża Różańcowa”

 

 

 

– Oglądanie z dziećmi filmu ,, Matka Boża Fatimska”

– Wykonanie gazetki świetlicowej z patronem  szkoły Janem Pawłem II

  ,,Dzień Edukacji Narodowej” – Rozmowa z uczniami o pracy nauczyciela w szkole oraz o innych zawodach wykonywanych przez człowieka.

– Wspólne przypomnienie hymnu oraz sylwetki patrona naszej szkoły w związku z Dniem Edukacji narodowej.

– Wykonanie kartek Okolicznościowych dla nauczycieli i pracowników szkoły.

 LISTOPAD   – Stworzenie własnoręcznych witraży z kolorowego papieru przez uczniów na okna.
Rok Liturgiczny Listopad ,, Przeżywanie prawdy o świętych obcowaniu” – „ Dzień Wszystkich Świętych” – rozmowy z uczniami o Święcie Zmarłych oraz tradycjach z tym związanych.

– Pogadanka z dziećmi na temat zasad podczas przebywania na cmentarzu ku czci osobom, które odeszły.

     
  „ Polska – moja Mala Ojczyzna”. – Przeprowadzenie rozmowy z uczniami o „Polsce – Naszej Małej Ojczyźnie”  na temat symboli narodowych ( flaga polska, godło – orzeł).

– Wykonanie pracy plastycznej pt. „ Moje własne godło narodowe”. Stworzenie z otrzymanych pracy gazetki świetlicowej.

– Oglądanie różnych  miast Polskich i symboli narodowych.

  „ Jestem kulturalny i uprzejmy – używam zwrotów grzecznościowych”. – Przeprowadzenie rozmowy z uczniami nt. okazywania sobie oraz innym osobom szacunku i życzliwości.

– „ Jak właściwie zachowywać się przy stole podczas spożywania posiłków?”. Pogadanka z uczniami.

– Gry oraz zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, swobodne rozmowy z uczniami.

  „ Zbliżają się Andrzejki” – omawiamy zwyczaje ludowe. – Pogadanka o tradycjach i obyczajach związanych z dniem Św. Andrzeja. Rozmowa kierowana przez nauczyciela.

– Dekorowanie sali świetlicowej w stylu „ Andrzejkowym”. Robienie ozdób przez dzieci.

GRUDZIEŃ

 

 

 

 

 

 

Rok liturgiczny

„ My Elfy – pomocnicy Świętego Mikołaja”.

 

 

 

 

 

 

Grudzień ,, Miesiąc oczekiwania na przyjście Pana- ADWENT”

– Rozmowa z uczniami nt. Świętego Mikołaja oraz miasta Laponii ( Wioska Świętego Mikołaja w Rovaniemii).

– Nauka piosenki pt. „ Święty Mikołaj”.

– Stworzenie prze uczniów listu do Św. Mikołaja ( burza mózgów nt. pomysłów przez dzieci).

– Wieńce adwentowe- praca techniczna z dziećmi

– „ Zwierzęta Zimą?” – jak powinniśmy opiekować się naszymi zwierzętami w czasie trwania zimy?”. Rozmowa z uczniami nt. w dokarmiania zwierząt i ptaków w okresie zimowym; sensu tworzenia karmników.

  „ Zbliża się Boże Narodzenie”. – Rozmowa z uczniami nt. tradycji oraz obyczajów Bożonarodzeniowych.

– Wspólne ubieranie choinki świetlicowej.

– Nauka i śpiewanie kolęd.

     

– Wspólne oglądanie filmów edukacyjnych o tradycjach Bożonarodzeniowych, wspólne oglądanie książek o tematyce świątecznej.

 

  PRZERWA ŚWIĄTECZNO-NOWOROCZNA.

 

 
STYCZEŃ

 

 

 

 

Rok liturgiczny

Styczeń „ Nadszedł Nowy Rok”

 

 

 

 

 

,, Radość Bożego Narodzenia”

– „Moje postanowienia Noworoczne” – rozmowa z uczniami nt. celów i planów na rok 2025 ( burza mózgów).

– Rozwiązywanie krzyżówek oraz quizów związanych z Nowym Rokiem 2025.

– Udział dzieci świetlicowych w Orszaku Trzech Króli.

– Praca techniczna- choinka z makaronu.

  „Zima nie jest mi straszna” – „ Sport i aktywność w okresie zimowym”. Rozmowa z uczniami nt. sportów i dyscyplin zimowych ( narciarstwo, snowboarding, łyżwiarstwo, hokej na lodzie).

– „Bezpieczne ferie zimowe”. Pogadanka z uczniami nt. właściwego zachowywania się i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w okresie ferii zimowych. Zaprezentowanie kodeksu „ Bezpieczne ferie”.

– Gry oraz zabawy.

LUTY

 

 

Rok liturgiczny

„ Emocje – czym są co i dla nas znaczą?”

 

 

 

Luty ,, Przybliżenie postaci św. Walentego”

– Rozmowa z uczniami nt. znaczenia emocji w życiu człowieka.

– Muzykoterapia dobra na stres, relaksacja i wyciszenie na świetlicy.

– Walentynki- praca plastyczna ,,Kartki przyjaźni”

 

  „ Bądź przyjacielski, a znajdziesz przyjaciela”. – Pogadanka z uczniami na temat pojęcia znaczenia słowa „ PRZYJAŹŃ”. Omówienie cech prawdziwego przyjaciela; stworzenie własnego „przepisu” na przyjaźń.

– Gry oraz zabawy ruchowe w kącikach zainteresowań.

„Międzynarodowy Dzień Kota” – pogadanka z uczniami nt. kotów ( charakterystyka, rasy, karmienie kotów). Wykonanie kocich opasek na głowę.

 

 

 

 

 

 

 

 

„ Zwierzęta na wsi”

 

 

 

 

 

 

 

FERIE ZIMOWE

17.02 2025- 02.03.2025

 

 

– Przeprowadzenie rozmowy z uczniami nt. zwierząt mieszkających na wsi ( omówienie charakterystyki zwierząt wiejskich).

– Przeczytanie dzieciom wiersza autorstwa Stanisława Kraszewskiego pt. „ Na wiejskim podwórku”. Omówienie z uczniami przeczytanego utworu literackiego.

– Gry i zabawy z wykorzystaniem instrumentów muzycznych (bumbum rurki) w świetlicy szkolnej.

MARZEC

 

„Zbliża się Dzień Kobiet..”. – „ Dzień kobiet w Polsce i na Świecie” – pogadanka z uczniami na temat obchodzenia tego święta w różnych krajach.

– Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań.

– Dyscypliny sportowe na świeżym powietrzu ( boisko szkolne).

– „ Światowy Dzień sportu – dlaczego warto być wysportowanym i aktywnym fizycznie?” ; pogadanka z uczniami.

 

Rok liturgiczny Marzec ,, Wielki Post”

„Ciekawe miejsca na świecie”

– Wielkopostny wystrój świetlicy- praca techniczna cekinowe pisanki.

– „ Gdzie chciałbym mieszkać w przyszłości?” – wykonanie pracy plastyczny- technicznej odnoszącej się do miejsca zamieszkania w przyszłości.

– Zajęcia sportowe: zabawy na świeżym powietrzu.

  „ Witamy Panią Wiosnę” – Rozmowa z uczniami na temat zbliżającej się Wiosny ( charakterystyka pierwszych oznak wiosny).

– „ Moja Pani Wiosna” – wykonanie pracy plastyczno technicznej przez uczniów.

– Słuchanie utworu muzycznego pt. „ Maszeruje Wiosna”.

– Gry memory, układanie puzzli, zabawy w kącikach zainteresowań.

  „ Las – dom dla zwierząt leśnych”. – Rozmowa z uczniami na temat zwierząt zamieszkujących w Lesie ( lis, niedźwiedź, sarna, jeleń, wiewiórka, sowa”.

– Zajęcia plastyczne: „ Zwierzę mieszkające w Lesie”. Wykonanie pracy plastycznej przez uczniów. Stworzenie gazetki świetlicowej.

– Zabawy w kącikach zainteresowań.

  „ Międzynarodowy Dzień Tęczy”. – Wykonanie pracy plastyczno- technicznej pt. „ Moja wymarzona tęcza”.

– Konkurs karaoke w świetlicy szkolnej na moją ulubioną piosenkę.

KWIECIEŃ „ Dzień Czekolady” – „ Dzień czekolady” – przeprowadzenie rozmowy z uczniami na temat tego święta ( pochodzenie czekolady, rodzaje, gatunki).

– Zrobienie z dziećmi czekolady w tabliczce i na gorąco.

– Gry oraz zabawy w kącikach zainteresowań.

Rok liturgiczny Kwiecień „ Miesiąc Pamięci Narodowej”

 

 

 

,, Wielkanoc -radość ze Zmartwychwstania”

 

 

 

„Tworzymy gry planszowe

 

 

– Przybliżenie postaci św. Wojciecha, patrona Polski- film

– Święto Chrztu Polski- film i dyskusja.

 

– Rozmowy z uczniami o tradycjach Wielkanocnych ( świąteczne śniadanie, święcenie palm, śmingus dyngus, malowanie pisanek).

– „ Różne jaja Wielkanocne”- pokazanie dzieciom

– wykonanie pracy plastyczno – technicznej pt. „ Wielkanocny Zając”.

– Zapoznanie uczniów z różnymi grami planszowymi w świetlicy szkolnej.

– Stworzenie własnych gier planszowych przez uczniów; integracja zespołu świetlicowego.

– Tworzenie pionków do planszy z bibuły i bloku technicznego.

– Gry i zabawy wspólne w kącikach zainteresowań.

  PRZERWA ŚWIĄTECZNA             18-21.04.2025

 

 

„ Gry oraz zabawy ruchowe na świeżym powietrzu”

 

 

 

 

– Zajęcia wspierające aktywność i ruch uczniów na boisku szkolnym przy użyciu zasobów Sali gimnastycznej ( organizowanie zawodów sportowych o różnych dyscyplinach: piłka nożna, gimnastyka, siatkówka, zajęcia grupowe: zbijak, dwa ognie).

MAJ „ Polska – moja mała Ojczyzna”. – Wykonanie wspólnie z uczniami gazetki w świetlicy szkolnej z okazji upamiętnienia Konstytucji 3 maja. Przeprowadzenie pogadanki z uczniami.

– Oglądanie filmu edukacyjnego nawiązującego do Konstytucji 3 maja.

 Rok liturgiczny Maj ,, Maj miesiącem Maryi”

 

 

 

 

 

„ Rodzina – największa wartość w życiu człowieka”

– Święto Matki Bożej Królowej Polski – film i praca techniczna (dzieci wykonują własny różaniec).

– Spacer do przydrożnej Kapliczki- złożenie kwiatów.

 

 

 

– Rozmowa z uczniami na temat znaczenia słowa „ Rodzina”. Wspólna dyskusja o tym, dlaczego rodzina jest ważnym aspektem w życiu każdego człowieka.

– Gdy oraz zabawy ruchowe na boisku szkolnym, zawody sportowe przy użyciu piłki, wspierające koordynację ruchową.

  ,, Dzień Matki” – Praca techniczna robienie bransoletek dla mam z koralików.
  „ Zwierzęta w ZOO” – Rozmowa z uczniami nt. zwierząt mieszkających w ZOO ( słonie, lwy, krokodyle, strusie, żyrafy, nosorożce”. Czy byliście kiedyś w ZOO ? Co wam się podobało najbardziej ?

– praca plastyczna z plasteliny pt. „ Moje ulubione zwierzę”.

– Czytanie uczniom wiersza pt. „ Zoo” autorstwa Jana Brzechwy. wspólna dyskusja z uczniami.

– Gry i zabawy w kącikach zainteresowań, układanie puzzli, rozmowy swobodne nt. zainteresowań.

  „ Zwierzęta domowe – nasi milusińscy” – Pogadanka z dziećmi na temat zwierząt domowych ( królik, świnka morska, chomik). Omówienie zalet posiadania zwierząt w domu, rozmowa nt. opieki nad zwierzętami.

– Wykonanie pracy plastyczno- technicznej przy użyciu kredek świecowych pt. „ Mój pupil domowy”.

– Zabawy grupowe na boisku szkolnym; wspólne sprzątanie boiska w ramach ekologicznego tygodnia.

CZERWIEC ,, Dzień Dziecka”

 

 

 

 

 

– Przygotowanie przez nauczycielki słodkiego poczęstunku dla dzieci.

– karaoke

– zabawy taneczne

  „ Zbliżają się Wakacje” – Rozmowa z uczniami nt. planów wakacyjnych, burza mózgów.

-Wykonanie pracy plastyczno –technicznej pt. „ Moje wymarzone wakacje”. Stworzenie gazetki świetlicowej.

– Zajęcia sportowe na boisku szkolnym.

  „ Bezpieczne podróże w Polsce i za granicą” – Pogadanka z uczniami na temat odwiedzania różnych, ciekawych miejsc w Polsce i za granicą, tworzenie mapy podróżniczej.

-„Różne środki transportu” – czym możemy podróżować podczas wakacji? ( samolot, auto, tramwaj, pociąg).

 

Rok liturgiczny Czerwiec ,, Serce Pana Jezusa”

 

 

 

 

„Wakacje – jestem odpowiedzialny”

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZERWA WAKACYJNA

– Praca plastyczna- rysunek nt. Miłości Pana Jezusa do ludzi.

– Boże Ciało- bajka dla dzieci.

 

 

– Rozmowa z dziećmi na temat prawidłowego spędzania czasu wolnego w okresie wakacyjnym ( bezpieczeństwo na ulicy, drodze, chodniku).

– „Poznajemy numery alarmowe” – pogadanka z uczniami nt. numerów alarmowy ( 112, 999, 998, 997).

– Zabawy ruchowe przy użyciu piłki na boisku szkolnym wspierające koordynację ruchową i aktywność fizyczną wśród uczniów.